Kloppend Presenteren

Vorig jaar verscheen mijn boek “Doeners aan Zet”. In dat boek deel ik, samen met
enkele collega’s, veel tips en voorbeelden om te kunnen floreren in een
werkomgeving waarin veel communicatieve vaardigheden worden gevraagd. Het
houden van een presentatie is één van die vaardigheden.
Bij het houden van een goede presentatie zijn er allerlei dingen belangrijk. Het
allerbelangrijkste is dat je er zelf plezier in hebt en dat je er iets van jezelf in legt, om
de luisteraar te raken of tenminste te boeien. Je publiek komt voor het verhaal maar
ook voor jou, omdat jij de verteller bent van het verhaal waar ze in geïnteresseerd
zijn.
Een presentatie vraagt daarom om een goede voorbereiding. Het allereerste en één
van de belangrijkste vragen waar je over nadenkt is: waarom ga ik een presentatie
geven? Wat wil ik daarmee bereiken?
Je kunt de doelen om te presenteren grofweg opdelen in 4 hoofddoelen:

Informeren
Je doel kan zijn om mensen te informeren over een bepaalde situatie of om kennis
over te dragen aan je publiek. Bijvoorbeeld over een nieuwe wetgeving. Of om als
directeur bij een nieuwjaarsbijeenkomst de medewerkers te informeren over wat er
komend jaar staat te gebeuren binnen het bedrijf.
Als dit het doel is van je presentatie ben je zelf veelvuldig aan het woord. Wil je
mensen wat meer betrekken gebruik dan veel voorbeelden zodat de theorie wat
meer gaat leven. Of betrek je publiek wat meer door veelvuldig vragen te stellen
en/of te beantwoorden.

Motiveren
Je doel kan ook zijn om mensen ergens toe te motiveren. Zo kun je proberen
mensen te motiveren om zich voortaan veiliger te gedragen op de werkvloer of om
een opleiding te gaan volgen.
Als dit het doel van je presentatie is dan kun je kiezen voor een Tjakka-achtige
aanpak. Maar wellicht past dit niet bij je. Stel dan eerst eens rustig wat vragen aan
het publiek: wat vinden jullie echt belangrijk in je werk? Waar lopen jullie warm voor?
Geef eventueel voorbeelden en ga vervolgens vanuit je eigen overtuiging aan de
slag met de reacties van het publiek. Je kunt mensen immers moeilijk motiveren iets
te doen waar jij zelf niet achter staat.

Overtuigen
Overtuigen ligt in het verlengde van motiveren. Als dit je doel is wil je bijvoorbeeld
een directie overtuigen een investering te doen om de arbeidsomstandigheden te
verbeteren. Je kunt presentatie dan bijvoorbeeld inrichten als een vurig pleidooi.
Maar wat je ook kunt doen is gebruik maken van ‘stel dat’ situaties: Directeur tegen
HR-manager: 'Wat als we investeren in onze mensen en ze gaan daarna weg?'
Manager: 'Wat als we het niet doen en ze blijven?’ (bron @omdenken)

Vermaken
Presentaties die voornamelijk bedoeld zijn om het publiek te vermaken komen ook
vaak voor. Denk bijvoorbeeld aan een speech op een bruiloft. Zakelijk gezien kan het
ook erg leuk en zinvol zijn om vermaken als hulpdoel toe te voegen aan een
presentatie met een ander doel. Zo heb ik eens een acteur uitgenodigd om de
resultaten van een medewerkertevredenheidsonderzoek op het podium uit te
beelden. Het hoofddoel was het informeren van de medewerkers over de uitkomsten
van het onderzoek. Maar door het toevoegen van vermaak ontstonden er krachtige
metaforen die de informatie ondersteunden.
Als vermaken je doel is voeg dan veel toegankelijke en gepaste humor toe.

Tot slot
Binnenkort een presentatie? Zorg dat je je doel voor jezelf helder hebt. Als jij al niet
weet waarom je daar staat, wordt het voor het publiek ook lastig om te bepalen
waarom ze komen luisteren!