Vertrouwenspersoon

Als een werknemer zich niet veilig of prettig voelt op de werkplek ten gevolge van kwetsend of grensoverschrijdend gedrag en dit niet (direct) met zijn leidinggevende wil of kan bespreken, kan hij naar een vertrouwenspersoon gaan. Het kan gaan over agressie, geweld, discriminatie, pesten, intimidatie of seksuele intimidatie. Ook bepaalde humor kan ongewenst zijn, bijvoorbeeld wanneer dit gelinkt is aan afkomst of geloof.

Een
luisterend oor

Een vertrouwenspersoon is in de basis een luisterend oor. Iemand bij wie een werknemer in een veilige omgeving zijn verhaal kwijt kan over ongewenste ervaringen. Vervolgens gaat de vertrouwenspersoon met de werknemer, als deze dat wil, samen kijken naar mogelijke oplossingsrichtingen. Als je alleen je verhaal kwijt wilt maar geen verdere stappen wilt nemen is dat ook oké. De melder houdt het stuur in handen.

Wanneer de situatie daar aanleiding toe geeft, kan een vertrouwenspersoon extra taken hebben. Denk aan helpen bij het indienen van een klacht of een werknemer doorverwijzen naar een specifieke instantie of hulpverlener.

Een luisterend oor

Een vertrouwenspersoon is in de basis een luisterend oor. Iemand bij wie een werknemer in een veilige omgeving zijn verhaal kwijt kan over ongewenste ervaringen. Vervolgens gaat de vertrouwenspersoon met de werknemer, als deze dat wil, samen kijken naar mogelijke oplossingsrichtingen. Als je alleen je verhaal kwijt wilt maar geen verdere stappen wilt nemen is dat ook oké. De melder houdt het stuur in handen.

Wanneer de situatie daar aanleiding toe geeft, kan een vertrouwenspersoon extra taken hebben. Denk aan helpen bij het indienen van een klacht of een werknemer doorverwijzen naar een specifieke instantie of hulpverlener.

Als je alleen je verhaal kwijt wilt maar geen verdere stappen wilt nemen is dat ook oké. De melder houdt het stuur in handen.

Voorbeelden van taken van een vertrouwenspersoon zijn:

Als je alleen je verhaal kwijt wilt maar geen verdere stappen wilt nemen is dat ook oké. De melder houdt het stuur in handen.

Voorbeelden van taken van een vertrouwenspersoon zijn:

  • Werknemers opvangen die te maken krijgen met ongewenst gedrag.
  • Werknemers adviseren over situaties met betrekking tot ongewenst gedrag.
  • De melder van een klacht opvangen, begeleiden, adviseren en doorverwijzen.
  • De melder ondersteunen en begeleiden bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie en de behandeling daarvan.
  • De melder begeleiden bij een gesprek met de ‘beschuldigde’ of leidinggevende.
  • Nazorg verlenen aan de melder van ongewenst gedrag.
  • Een anonieme registratie bijhouden van klachten en meldingen en daarover jaarlijks rapporteren aan de werkgever.
  • Gevraagd en ongevraagd adviseren.
  • Medewerkers en leidinggevenden voorlichten over gewenst en ongewenst gedrag.
  • Helpen bij het opstellen van beleid.

In het eerste gesprek dat melders met me hebben zal ik uitleggen wat de ‘spelregels’ en mogelijkheden zijn. Melders mogen altijd bellen tijdens kantooruren (uitgezonderd calamiteiten). Mocht ik niet bereikbaar zijn, mail of bel ik binnen 48 uur terug en waar nodig/mogelijk maken we een afspraak. Dit kan telefonisch, via teams of face-to-face.

Overige diensten

Arbeid en
Organisatie

Coaching

Trainingen
en workshops

Veiligheid
en gedrag

Kloppend
Presenteren

Meer informatie?